Aan de hand van een beeld in opdracht vervaardigd laat ik hier stap voor stap zien hoe het 'verhaal van een beeld' zich ontvouwt. Het is een zoektocht naar vormen, ritme en evenwicht, waarbij de eigenheid van het verbeelde centraal staat. Het is het zoeken naar die hulpmiddelen die je ten dienste staan, van armatuur tot borrelprikkers, van video tot internet. Je componeert een zo volledig mogelijk verhaal. Hoe makkelijk schrijf ik dit op, hoe moeilijk blijkt soms de werkelijkheid. Maar dat draagt ook een uitdaging mee, datgene waardoor het werken aan een beeld altijd een uitdaging voor mij is en hopenlijk nog lang zal blijven....... Een zoektocht naar een zekere perfectie, die spanning en speelsheid geen geweld mag aandoen. De intuïtieve toets bewaren tot in de eindfase is mijn passie en  vereist voorwaar immer aandacht en consentratie.

Na deze (vaak lange) weg, begint het uiteindelijke gietproces  wat start met het vervaardigen van de mal, het bijwerken van de wasbeelden , het invormen met giet- en ontluchtingskanalen , het uitstoken van de was en dan eindelijk zijn we bij het gieten zelf....... Dan volgt het verwijderen van giet- en ontluchtingskanalen, het schoonstralen, lassen én patineren. Hoezo een bronzen beeld duur? Niet om de kosten van het brons; het is de arbeids intensieve  weg daar naar toe, die een bronzen beeld maken tot een kostbaar en duurzaam bezit.

Een aantal foto's maken het proces - hoop ik-  wat inzichtelijk! Een uitleg vindt u bij de foto's.

 

 http://www.energique.nl/nl_NL/nieuws/opening-bedrijfspand

 

Het maken van een mal is specialistisch werk en vergt geduld en inzicht!

Het origineel wordt verwijderd, de mal wordt schoongemaakt en gevuld met warme gietwas. Na verloop van tijd wordt de overtollige gietwas er uitgegoten zodat een hol beeld gelost kan worden.

Boven een aantal wasbeelden die bijgewerkt moeten worden op gietnaden en oneffenheden aan oren, hoeven en andere kwetsbare onderdelen. Niet zelden moet een beeld opnieuw worden samengesteld, omdat een mal in één stuk onmogelijk is.

Dezefoto toont de opbouw van een bijgewerkt wasbeeld. Gietkanalen grijs, de ontluchtings kanalen gekleurde 'rietjes'.

Het opgebouwde beeld wordt eerst bespoten met een gips-kleimengsel, om daarna geheel te verdwijnen in een mal van gips/klei.

Nadat deze mal is uitgestookt op een hoge temperatuur, kan de mal, ingebed in zand, worden gevuld met brons.Temperatuur brons rond 1500 graden.

Zo ziet een net gegoten beeld eruit.......... Vul en ontluchtingskanalen worden er af geflext en verder voorbereid voor de laatste werkzaamheden, het patineren en indien nodig, het plaatsen op een passende sokkel.

Patineren is het op kleur brengen; beïnvloeden van de huid van het brons middels bv. ijzernitraat (bruine kleur) kopernitraat (groen) of zwavellever (zwart).